fbpx

Warning: Undefined array key 0 in /home/klient.dhosting.pl/goodone/globedu.pl/public_html/wp-content/themes/studiawanglii/page.php on line 19
Vademecum nauczyciela

Vademecum nauczyciela

DROGI NAUCZYCIELU!

Zostałeś poproszony o napisanie listu polecającego dla Twojego podopiecznego. List referencyjny jest niezwykle ważnym elementem aplikacji na studia w Anglii i Walii! Głównym celem referencji jest zaprezentowanie ucznia jako rzetelnego kandydata na studia, który jest osobą dojrzałą, świadomą swojego wyboru i posiadają wiedzę i umiejętności, dzięki którym bez problemu poradzi sobie na uczelni w obcym kraju.

Polecamy serdecznie przeczytanie naszych 10 wskazówek, podpowiadających jak napisać dobre referencje na studia w Wielkiej Brytanii oraz przykład bardzo dobrze napisanych referencji!


  1. List polecający ma pomóc kandydatowi. Polecamy przedstawić kandydata w korzystnym świetle w stosunku do kierunku, na który aplikuje oraz zaprezentować te cechy charakteru i osiągnięciach, które są interesujące dla komisji rekrutacyjnej!
  2. Istotne jest wyjaśnienie kim Państwo jesteście dla kandydata poprzez opisanie skąd, jak dobrze, jak długo, i w jakim charakterze się znacie. Musicie Państwo przekonać komisję rekrutacyjną, że znacie kandydata na tyle dobrze, że jesteście w stanie w wiarygodny sposób go przedstawić i rzetelnie polecić go na wybrane studia.
  3. Polecamy trzymania się faktów i unikania ogólników. Samo wypunktowanie pozytywnych przymiotników nie wystarczy – radzimy precyzyjnie przekazać co dokładnie macie Państwo na myśli. Np. jeśli piszecie, że kandydat jest dobrze zorganizowany, podajcie przykłady tej dobrej organizacji.
  4. Ważne jest skoncentrowanie uwagi na istotnych dla tematu zagadnieniach i pisanie na  temat– warto jest zastanowić się co każda informacja mówi o kandydacie i czy jest istotna w świetle jego aplikacji na studia.
  5. Zasięgnijcie Państwo opinii. Kandydaci najczęściej proszą o referencje swoich anglistów. Warto jest porozmawiać z innymi nauczycielami/trenerami/wychowawcami i zasięgnąć języka, aby dać lepszy obraz sylwetki kandydata – zwłaszcza, jeśli czujecie, że być może inny nauczyciel dużo lepiej zna kandydata.
  6. Zaprezentujcie osiągnięcia i dokonania ucznia! Dobre referencje dotyczą w większym stopniu dokonań niż cech charakteru. To nie muszą być medale mistrzostw świata czy finały olimpiad przedmiotowych. Opanowanie języka od zera do poziomu B2 przez dwa lata to też osiągnięcie, które ilustruje determinację i ciężką pracę.
  7. Określcie poziom języka angielskiego w mowie i w piśmie. W przypadku, gdy nie jesteście Państwo nauczycielami języka angielskiego,  polecamy skonsultować się z nauczycielem kandydata. Zastanówcie się, czy kandydat jest w stanie uczestniczyć w zajęciach akademickich po angielsku, a jeśli nie, postarajcie się ocenić ile czasu będzie potrzebować na opanowanie tego języka w wystarczającym stopniu. Jeśli kandydat ma jakieś certyfikaty językowe, warto o nich wspomnieć.
  8. Polecamy przesadzać. Nie ma ideałów – pisanie z przesadnym entuzjazmem i w samych superlatywach wygląda sztucznie i niewiarygodnie.
  9. Jakość, nie ilość. Dobre referencje będą miały 3-4 tysiące znaków ze spacjami. Dłuższe na ogół oznaczają lanie wody (patrz: 3 i 4), krótsze- że ich autor słabo zna kandydata (patrz: 5).
  10. Nie polecamy pisania referencji na ostatnią chwilę. Nie warto też siadać do pisania referencji „na raz”. Dobrze jest dać sobie czas na zastanowienie i przejrzenie już napisanych referencji, na rozmowy na temat kandydata z innymi nauczycielami, na przemyślenie przykładów.

PRZYKŁAD DOBRZE NAPISANYCH REFERENCJI

I have known Anna for 3 years in my capacity as her English teacher. We have had lessons together three times a week for the past three years, and we have also cooperated on several occasions related to the activities of the student council, so I believe I know her sufficiently to provide an accurate picture of her.

To my mind, Anna is a perfect candidate for studying medicine. She has been studying in a class with advanced programs in biology, chemistry, and physics scoring top grades in each for the past three years, and she has also been a member of our chemistry special interest group since last January. Anna has always been praised by her teachers, who value her mature approach to education, as well as her intelligence and logical thinking skills, especially evident in mathematics. Moreover, last year she participated in workshops organized for high school students by the Medical University of Gdańsk, whose aim was to familiarize young people with various aspects of hospital life and organization, so she understands what working with ill people means. Furthermore, she has successfully completed several courses in first aid, and in fact she is now formally qualified to instruct others on this topic, which shows her genuine interest in medical topics.

I believe Anna would make a good doctor also because of her personality. She is friendly and sociable, which can be seen in her keen participation in the life of our student council, in which she has many friends. She is also well organized and hard-working, which is evident in her excellent grades. It should be mentioned here that the program that Anna does at school is highly demanding, and students need to spend a lot of time on studying, which often means taking extra, private lessons. However, this is not the case with Anna, as due to her aptitude and excellent organization, she is able to master all the material without any help. The fact that she is qualified in first aid shows not just how interested in medicine she is, but also that she is a compassionate person. All these personality traits are necessary for becoming a good doctor.

Anna has been learning English since primary school. She is able to communicate in this language fluently, both orally and in writing. Last year she spent three months in the UK as a part of our school’s exchange program. During that time, she went to school with her English peers, and she had no problems whatsoever with following the lessons. Therefore, I think she should not have any problems with studying in English. Studying in the UK would give her a chance to start an international career, which is her dream.

In summary, I believe that Anna’s interests and her personality make her an ideal candidate for studying medicine. I am absolutely convinced that one day she will make an excellent, professional, and trustworthy doctor. She is an ambitious and hard-working young woman who understands the challenges that this profession creates. Thus, I would like to state my full approval and support of her decision to study medicine at your university. If you have any questions regarding Anna, please do not hesitate to contact me.